guerilla-marketing

Vozeći se Zagrebom ili hodajući Savskom cestom, da li ste primijetili reklame ili logove raznih tvrtki na krovovima ili pročeljima zgrada? Ili ste odlučili da se reklama vaše tvrtke prikaže na jumbo plakatu (billboard)?

Vjerojatno jeste.

Ali, da li vam je takva reklama zaokupila pozornosti i izazvala „začuđujuć“ efekt? Pretpostavljam da nije.

A što, kada bi reklama koja se nalazi na pročelju ili vrhu zgrade izazvala u vama ili u vašim klijentima pozornost da stanete i gledate? Ali da ju gledate sa iznenađenjem u očima, iznenađenjem koje u vama stvara osjećaj zbunjenosti, sa pozitivnim naglaskom?

I to je moguće. Počnite se služiti strategijom „Gerila “. Ne, ne mislimo na ratnu strategiju, nego doslovno na marketinšku strategiju. Krenimo ispočetka.

Što je gerila marketing?

Naziv „guerilla“ počeo se je koristiti u marketingu 70-tih godina zahvaljujući njegovom začetniku Jayu Condradu Levinsonu. Levinson je u potpunosti promijenio dotadašnja shvaćanja marketinga primjenjujući nekovencionalne taktike i metode oglašavanja. No, zašto baš naziv „guerilla“?

Za one koji ne znaju ili se ne sjećaju satova povijesti, pojam „gerila ratovanja“ zasniva se na akcijama i taktikama ratovanja revolucionara Che Guevare uz primjenu fleksibilnosti i efekta iznenađenje – borba iz zasjede.

Na temelju njegove taktike, Levinson je shvatio da je potrebna neka vrsta „iznenađenja ili šoka iz zasjede“ kako bi se postigla odgovarajuća emocija pripadnika ciljane skupine na reklamu.

Na taj način bi se ostvario i jedan od osnovnih ciljeva gerilskog marketiga – širenje oglasne poruke usmenom predajom.

Prvobitna akcija, dakle, mora biti takva da bude pokretač daljnjeg širenja i akcije. Pritom se slobodno može reći da se gerilskim marketingom može ostvariti najdirektnija komunikacija s ciljnim skupinama mjereno sa dometima drugih vrsta marketinških aktivnosti.

 

Zamislite da hodate trgom, i naletite na šaht na kojem se nalazi naljepnica u obliku posudice sa psećom hranom, koji je ustvari reklama poznatog proizvođaća pseće hrane. Zar nije čudno, neočekivano? Pitate se od kuda sada ta posudica, tko ju je tu postavio?

E to je guerrila marketing.

U vama je ostvarila efekt iznenađenja, ali i pozornost. A najbitnije od svega, takvu reklamu ćete zapamtiti i prenijeti svojim prijateljima. Pa sada razmislite, koliko je ljudi koji će se susresti sa takvom reklamom, koja će im ostati u ugodnom sjećanju i prenijeti je na poznanike.

 

Konkretan proizvod ili usluga mogu uspjeti jedino ako se o njima priča tj. ako uspiju privući pažnju publike koja je već uvelike postala imuna na tradicionalne marketinške aktivnosti.

 

Kako učinkovito iskoristiti gerila marketing?

 U današnjem svijetu kada je sve u pokretu, kada smo bombardirani reklamama na svim stranama – od televizije, radija, pa do aplikacija kojima se služimo, potrebno je znati „istaknuti se“.

 

Porast broja malih i srednjih poduzeća zahtijevao je primjenu nekih novih, drugačijih i netradicionalnih marketinških metoda. Tradicionalna marketinška filozofija zahtijevala je velika financijska ulaganja dovodeći do toga da mala i srednja poduzeća nisu bila u stanju nositi se s velikim kompanijama i njihovim izdašnim proračunima namijenjenim marketinškim aktivnostima.

Jay Conrad Levinson: „Inteligentan marketing je marketing na prvom mjestu i prvenstveno usredotočen na bit same ideje. Cjelokupni marketing mora biti produžetak te ideje: oglašavanje, listovni papir, materijal za poštansku ponudu, telefonski marketing, oglašavanje na žutim stranicama, ambalaža, sve – baš sve

Gerila marketing omogućava da se istaknete iz mase reklama, da budete drukčiji od vaše konkurencije. Uvriježeno je mišljenje da je za kvalitetan i efikasan marketing potrebno uložiti veliku količinu novaca u reklamu kako bi se došlo do novih klijenata i potrošača. U gerilskom marketingu možete uložiti novac, no bitnije je za njegov uspjeh da odvojite svoje vrijeme, energiju i maštu u osmišljavanju originalne i upečaljive reklame koja će biti u stanju privući pažnju velike većine ljudi.

Kako bi mogli uspješno iskoristiti gerilski marketing, pridržavajte se Levinsonovih „tajni marketinga“ koje vam mogu omogućiti konkurentsku prednost:

Obveza  

Morate biti obvezni svom marketinškom planu i programu

Investicija

Trebali biste smatrati da je ta vrsta marketinga svojevrsna investicija

Dosljednost 

Morate utvrditi da je vaš plan dosljedan

Povjerenje 

Morate imati povjerenja u budućnost svoje tvrtke

Strpljenje 

Trebate biti strpljivi da biste ostvarili svoju poslovnu misiju

Izbor 

Morate shvatiti da marketing zahtjeva čitavi niz različitih aktivnosti

Slijed 

Morate shvatiti da dobitak dolazi slijedom prodaje

Prilagodljivost 

Trebate voditi tvrtku tako da je prilagođena kupcima

Iznenađenje 

Morate u svoj marketing ugraditi elemente iznenađenja

Mjerenje 

Morate provoditi mjerenje da biste procijenili djelotvornost svojih metoda

 

Primjeri gerila marketinga

Kako gerilla marketing funkcionira u stvarnom životu najbolje prikazuju sljedeći primjeri:

1. Duracell baterije

Jedan od najboljih primjera uspješnog korištenja metoda i alata gerilskog marketinga, uz veliku dozu kreativnosti i maštovitosti, je kompanija Duracell. Uz pomoć najjednostavnijih i vrlo jeftinih naljepnica kompanija je konstantno uspijevala ostvarivati iznimne rezultate. Naljepnica postavljena na pravom mjestu i uz minimalne troškove pokazala se kao odlična strategija.

gerila marketing

Izvor: https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/09/22/guerrilla-marketing-examples

 

2. Mcdonalds pomfri

Naljepnica postavljena na pješački prijelaz.

gerila marketing

Izvor: https://anerdsworld.com/best-100-guerilla-marketing-campaigns

 

3. Colgate

gerila marketing

Izvor: https://creativepool.com/magazine/inspiration/26-creative-guerilla-marketing-examples.2313

 

4. UNICEF

gerila marketing

Izvor: https://creativepool.com/magazine/inspiration/26-creative-guerilla-marketing-examples.2313

 

5. Nivea

gerila marketing

Izvor: https://learn.g2crowd.com/guerrilla-marketing

 

6. Crtić Kung FU Panda

gerila marketing

Izvor: https://manifestcreation.wordpress.com/2011/03/08/guerilla-marketing-examples/

 

7. Reklama fitness centra

gerila marketing

Izvor: http://ideenwunder.at/fitnessfirst-guerilla-marketing-bushaltestelle/

 

Zaključak

Dakle, ako želite učinkovitu gerilla marketing kampanju, razmišljate izvan okvira, budite maštoviti i kreativni. I na kraju, ništa manje bitno, ne zaboravite da sve što radite bude u skladu sa zakonima. Također, pazite da ne prijeđete granicu “dobrog ukusa”.

Krenite i neka se vaša priča počne širiti gradom! :)